Tuesday, November 28, 2023

Buku.

I used to love reading..but somehow as time goes by, I lost the interest to read. 

Tak kira lagi berapa banyak buku yang aku beli di tahun² yang lalu, tapi terbiar tak dibaca. Yang pasti lebih daripada 10. Dan itu pun semua english novel genre thriller.

Novel melayu ? Lagi lah lama tak beli, sebab being me aku tersangat lah picky bab memilih novel melayu.

Me, when it comes to novel bahasa melayu :

1. Nama watak utama have to be a modern name. If not, then I will drop. Contohnya, kalau watak utama dalam novel tu diberi nama yang biasa or should I say common ? Ok contoh nama watak Azizah & Atan , tak kisah if novel tu hype ke bestseller ke I will not buy it. I don't know, it just a  turn off for me .

2. Gaya penulisan yang santai sebab aku benci novel yang gaya penulisan nya terlalu skema . Aku bukan nak baca literature.

3. Jalan cerita yang tak terlalu cliche. Kalau sikit² kahwin kontrak eh tak payah la. 

4. Font yang tak menyakitkan mata.

After all, no one can beat novel from Jemari Seni lagi² Hlovate. And also Syud.

I just miss reading the karya from these 2 actually. Tapi itulah tu, no news .

So bila² rasa nak membaca aku ulang je lah novel Hlovate / Syud ni je. Sebab itu je comfort reading aku.

Lagi satu benda yang paling aku benci adalah bila mana drg adaptasi novel yang aku baca into a drama / filem . Hancur langsung imaginasi aku ..memang lepas tu aku tak teringin nak baca novel tu balik 😒 sebab hello no actor kat Malaysia ni yang boleh represent watak² dalam novel yang aku baca. Tak kena langsung.

Contohnya novel I love you Stupid. Celah mana si MK tu boleh potray watak Firman ? Disgusting la..tapi itu la tu novel tu pun dah ada dalam collection orang lain yang tau meminjam tapi tak tau nak pulang 🙄 


No comments: